Ted Talk Who Am I Think Again

我们怎样决定我们自己是谁?在TED演讲中,Hetain Patel和观众一同探讨了"玩弄身份和真实性"的话题,Patel与中国台湾Yuyu Rau一同完成了这个创作。他们在演讲过程中巧妙穿插着舞蹈、音乐和双簧表演,十分精彩,幽默风趣的语言中蕴含着丰富的哲理。

How do we make up one's mind who we are? Hetain Patel's surprising functioning plays with identity, language and accent -- and challenges you lot to think deeper than surface appearances. A delightful meditation on self, with performer Yuyu Rau, and inspired by Bruce Lee.

演讲视频

点击边框调出视频工具条

重点单词

assumption n. 假定;设想

Mandarin n. 普通话

trouser north. 裤子

pajama n. 睡衣;宽长裤

genuinely adv. 真诚地;诚实地

robe n. 长袍,礼服;制服

formless adj. 没有形状的;无定形的

imitate vt. 模仿,仿效

offend vt. 冒犯;使…不愉快

emigrate vi. 移居;移居外国

neat adj. 灵巧的;整洁的

mustache due north. 胡子

underestimate vt. 低估;看轻

frustrate vt. 挫败;阻挠

strive vi. 努力;奋斗

authenticity northward. 真实性,确实性

中英文对照

Hetain Patel: (In Chinese)

赫顿 帕塔尔: (中文)

Yuyu Rau: Hi, I'm Hetain. I'm an artist. And this is Yuyu, who is a dancer I have been working with. I have asked her to translate for me.

饶宇玉: 你好!我叫赫顿,我是个艺术家。这是宇玉,她是与我合作的舞蹈家,我请她来为我翻译。

Twelvemonth: If I may, I would similar to tell yous a little flake well-nigh myself and my artwork.

宇玉: 如果可以的话,我想向你们简单介绍一下我自己和我的艺术作品。

Twelvemonth: I was built-in and raised about Manchester, in England, only I'chiliad not going to say it in English to you, because I'm trying to avoid whatsoever assumptions that might be fabricated from my northern emphasis.

宇玉: 我在英格兰城市曼彻斯特周边出生长大,但是我不会用英文告诉你这些,因为我要避免任何由于我的北方口音,而对我本人作出的任何设想。

Twelvemonth: The only trouble with masking it with Chinese Mandarin is I can only speak this paragraph, which I have learned by center when I was visiting in People's republic of china. (Laughter) So all I can practice is keep repeating it in different tones and hope yous won't observe.

宇玉:用中文(普通话)掩饰我来自哪里的唯一问题就是我只会说这一段话,这是我在中国游历期间通过背诵学到的。(笑)因此我所能做的就是用不同的语调来重复这段话,希望你们都不会察觉到。

YR: Needless to say, I would like to repent to whatsoever Mandarin speakers in the audience.

宇玉:毫无疑问,我想要对那些说中文的观众表示歉意。

As a child, I would hate existence made to wear the Indian kurta pajama, because I didn't think it was very absurd. It felt a scrap girly to me, like a apparel, and it had this baggy trouser part yous had to tie really tight to avoid the embarrassment of them falling down. My dad never wore it, then I didn't encounter why I had to. Too, it makes me feel a bit uncomfortable, that people assume I correspond something genuinely Indian when I wear it, considering that's not how I feel.

在我是孩子的时候,我讨厌穿着印度无领长袖睡衣,因为我认为这一点儿也不酷,我认为这服饰太女性化了,像一条裙子,裤子这块儿像个布兜,你必须系得很紧,以免它尴尬地滑落,我爸爸从来不穿这种服饰,所以我找不到任何穿着它的理由,并且,这服装让我感到有些不舒服,穿着它的时候人们会假设,我代表了某些印度的元素,但那不是我所感受到的。

YR: Really, the but way I feel comfy wearing it is by pretending they are the robes of a kung fu warrior similar Li Mu Bai from that film, "Crouching Tiger, Hidden Dragon."

宇玉:事实上,唯一能让我自然地穿着它的时候,是假装它是功夫勇士里面的某种长袍,就像电影《卧虎藏龙》中的李慕白那样。

Okay. So my artwork is about identity and language, challenging common assumptions based on how nosotros expect like or where nosotros come from, gender, race, class. What makes us who nosotros are anyway?

好的 所以,我的艺术作品讨论的是身份认同以及语言,挑战常见的刻板印象,这些假设,基于我们的外表和我们来自哪里,性别,种族,阶级,究竟什么让我们每个人显得独特?

Yr: I used to read Spider-Man comics, watch kung fu movies, take philosophy lessons from Bruce Lee. He would say things like --

我看蜘蛛侠漫画,看功夫电影,从李小龙那里学习哲学,他会说这类的话。

HP: Empty your mind. (Laughter) Be formless, shapeless, like water. Now you put water into a cup. It becomes the cup. You put water into a bottle, it becomes the bottle. Put it in a teapot, information technology becomes the teapot. Now, water tin can menstruation or it can crash. Be water, my friend. (Adulation)

赫顿:排除你的杂念(笑),无形,似水,现在你把水倒在一个杯子里,水就是杯子的形状,你把水倒在瓶子里,它就是瓶子的形状,把水倒在茶壶里,它就是茶壶的形状,水可以是流动的,亦可以承受撞击,像水一样吧,我的朋友(鼓掌)。

YR: This year, I am 32 years old, the same age Bruce Lee was when he died. I have been wondering recently, if he were alive today, what advice he would give me about making this TED Talk.

这一年,我32岁, 李小龙就是在他32岁那年去世的,我时常在想,如果他今天还活着,他会给我做这个TED演讲,提出怎样的建议。

HP: Don't imitate my vocalization. It offends me.

赫顿:不要学我的口音 这会冒犯到我。

YR: Good communication, just I still recollect that we acquire who we are by copying others. Who here hasn't imitated their babyhood hero in the playground, or mum or father? I have.

宇玉:好建议,但我还是认为我们可以通过模仿他人,来了解我们自己是谁,在场的人里,谁没模仿过他们的儿时偶像呢,或者他们的妈妈,爸爸,我模仿过。

HP: A few years ago, in order to make this video for my artwork, I shaved off all my pilus and so that I could grow it back every bit my father had it when he offset emigrated from Republic of india to the U.G. in the 1960s. He had a side parting and a nifty mustache.

赫顿:几年前,为了制作这段影片 来展现我的艺术思考,我剃光了自己的头发,那样我就可以像我的父亲那样,等待它慢慢长出来,像我的父亲刚从印度移民来英国时那样,那是在1960年代,他有着偏分的发型和利落的胡子。

At first, information technology was going very well. I fifty-fifty started to get discounts in Indian shops.

刚开始进展很顺利,我甚至可以在印度商店拿到折扣。

But then very chop-chop, I started to underestimate my mustache growing ability, and information technology got style too big. It didn't look Indian anymore. Instead, people from beyond the road, they would shout things like --

但是很快,我发现自己低估了,胡子的生长速度,我的胡子长得太快了,不再像印度人了,路对面的人们,开始对我吼叫。

HP and Year: Arriba! Arriba! Ándale! Ándale!

赫顿和宇玉:阿里巴,阿里巴,安德烈,安德烈。

HP: Really, I don't know why I am even talking like this. My dad doesn't fifty-fifty take an Indian emphasis anymore. He talks like this now.

赫顿:事实上我不知道为什么我要用这样的口音说话,我的父亲的印度口音早就消失了,他说话的口音就像现在这样。

So information technology's not just my father that I've imitated. A few years ago I went to China for a few months, and I couldn't speak Chinese, and this frustrated me, so I wrote nearly this and had it translated into Chinese, and so I learned this by center, similar music, I guess.

我模仿的对象并不只有我父亲而已,几年前,我去中国住了几个月,我不会说中文,这让我有挫败感,所以我写了这些话,将它们翻译成中文,用心记住,我猜就像学习音乐那样。

Year: This phrase is at present etched into my mind clearer than the pin number to my bank bill of fare, so I tin can pretend I speak Chinese fluently. When I had learned this phrase, I had an artist over at that place hear me out to meet how accurate information technology sounded.

宇玉:这句话现在深深地刻在我脑海里,甚至比我的银行卡密码还清晰,所以我假装自己会说流利的中文,当我学这段话的时候,我有个艺术家在那里听我说 然后看我对这段话的表达有多精确。

I spoke the phrase, and so he laughed and told me, "Oh yeah, that's bang-up, only information technology kind of sounds like a woman."

我说了这段话,然后他笑了 并告诉我 "太棒了,只是听起来有些女性化"。

I said, "What?"

我说 "什么?"

He said, "Yes, yous learned from a woman?"

他说 "你是不是从一位女士那里学来的这段话?"

I said, "Yes. Then?"

我说 "是的。那又怎样?"

He then explained the tonal differences between male person and female person voices are very different and singled-out, and that I had learned it very well, simply in a woman's voice.

他紧接着解释了,男女之间语气的差异,非常不同,有着很明显的区别,我学得非常好,只是用了女性的语气。

HP: Okay. And so this imitation business does come with run a risk. Information technology doesn't always get equally yous programme it, even with a talented translator. Only I am going to stick with it, considering contrary to what we might usually assume, imitating somebody can reveal something unique. So every time I fail to become more like my begetter, I become more similar myself. Every time I fail to become Bruce Lee, I become more authentically me.

赫顿:好的,模仿他人,是具有一定风险的事情,它并不总是像你计划的那样,即使你有一个有才华的翻译,但是我会坚持下去,因为这和我们常有的假设是相悖的,模仿他人这个举动可以揭示某种特别的东西,所以,每次未能成功模仿我的父亲,使我越发地像我自己,未能成功模仿李小龙,令我成为更真实的自己。

This is my art. I strive for authenticity, fifty-fifty if it comes in a shape that we might not usually expect. It'south just recently that I've started to understand that I didn't learn to sit like this through being Indian. I learned this from Spider-Man.

这就是我的艺术,我为了真实抗争,即使以一种,我们并不常期待的形式,直至最近,我才开始懂得,这样蹲着的姿势,并不是印度人的特征,这样的姿势,我是从蜘蛛侠那里学来的。

Cheers.

谢谢!

THU生活英语慕课

参考网站:

https://www.ted.com/talks/hetain_patel_who_am_i_think_again

snowdenpleempaske.blogspot.com

Source: https://m.sohu.com/a/389009997_637139

0 Response to "Ted Talk Who Am I Think Again"

Post a Comment

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel